Skip to main content
מוזמנים להשאר מעודכנים

הפרעות קשב וריכוז?

25.04.2016 | שני פינטו

לא מזמן הייתי בהרצאה במהלכה טען המרצה טיעון שכל כך התחברתי אליו וחשבתי שחבל שאי אפשר ליישם אותו. הוא נראה לי כל כך הגיוני, משעשע וחסכוני.

ריטלין למורים

ההצעה שלו היתה שמכיוון שתרופת הריטלין היא בעצם סם מעורר (בדומה לקוקאין) צריך לתת אותה בעצם  למורים במקום לילדים. אם המורים ייקחו אותה, הם יוכלו ליישר קו עם הילדים ולהיות קופצניים, ערניים, קולניים יותר ולכן גם מעניינים יותר עבור הילדים שלא יפסיקו להסתכל בריכוז על אותו מורה שקופץ ומדבר מהר מולם.

לא רק ילדים

הפרעת קשב וריכוז היא מזמן לא מנת חלקם של הילדים בלבד ולכל אדם שני כמעט יש אותה. מספר המאובחנים רשמית גם בקרב המבוגרים וגם בקרב הילדים הולך ועולה.

של מי ההפרעה?

אך לפני שנחליט שזוהי הפרעה, קודם כל כדאי לשאול את עצמנו האם ההפרעה היא של הילד או המבוגר או האם זו הפרעה של העולם, של הסביבה שלו, שאינה מותאמת לצרכים שלו ולא יודעת איך להתמודד איתו?

לפעמים הסביבה פשוט רוצה שהילד יהיה “מותאם” לנורמות מסוימות. חשוב לשים לב שבהרבה מקומות הסביבה לא עשתה עדכון לאותן נורמות שהולכות ומשתנות עם השנים. העולם השתנה, העולם בקצב מהיר יותר ועם הרבה יותר מידע, נתונים ודברים שמושכים את העין. אז איך אפשר לצפות מילד שנולד לעולם כזה לשבת בשקט ובריכוז מול מורה מונוטוני ומשעמם ביחס לעולם.

לא כדאי לתייג

בנוסף, המילה “הפרעת” קשב וריכוז מיד מתייגת את האדם ונותנת תירוץ לכישלונות שלו. וכן, גם אני קיבלתי בגיל מאוחר את התיוג הזה. זה היה נוח לתקופה מסויימת, קיבלתי אישור לדברים שאני עושה או לא עושה כי יש לי “הפרעת קשב וריכוז” אז ככה זה. עד שטיפלתי בזה והחלטתי שאם אני רוצה להצליח בחיים אני לא נותנת שמות למחלות והפרעות, ובטח לא קוראת להם “שלי”, “ההפרעה שלי” “המחלה שלי”. אלא אני לומדת איך אני יכולה לעשות את זה בדרכי המיוחדת, עם הקשב והריכוז המיוחד שלי. במקום לקרוא לזה הפרעת קשב וריכוז תקראו לזה צורת הקשב והריכוז הייחודית שלי. ואז תוכלו ללמוד על עצמכם ואיך אתם יכולים לעשות כל מה שתירצו. אפשר מדי פעם להסתייע בעזרים חיצוניים כמו תרופות, אבל כדאי שזה יהיה רק מדי פעם ועדיף כמה שיותר ללמוד בעצמי איך לתפקד ולצמוח. פעם קראו לילד כזה פשוט “לא יוצלח” במקום לעזור לו למצוא את הדרך המיוחדת שלו להצליח.

יש דרכים רבות לעשות את זה, וכמטפלים כדאי שנלמד ונכיר מעט מהן והרבה מהרפלקסולוגיה. אפשר לשפר את המצב באמצעות טיפול ברפלקסולוגיה, באמצעות תרגול, שינוי אורח חיים, תזונה, טיפול, מגע ועוד.

שוב תזונה?

בכל סדנא שאנחנו מעבירות  על כל נושא ומחלה אנחנו מזכירות גם את הקשר החזק מאוד לתזונה. אני מוצאת את עצמי חוזרת שוב ושוב על המשפט YOU ARE WHAT YOU EAT. כלומר, החומרים שאנחנו מכניסים לגוף שלנו מאוד משמעותיים ביצירה של מי שאנחנו: אנשים בריאים, חולים, גמישים, מרוכזים או לא מרוכזים. אז גם בנושא הזה תראו שככל שהמזון המעובד, המשומר, המסוכר נפוץ והתגבר בעולם, כך גם ההפרעה הזו הלכה והתגברה. אז אם אתם רוצים לטפל בעצמם, תבדקו מה אתם אוכלים.

ואז גם תבואו לטיפולים ברפלקסולוגיה שמאוד יכולים לסייע.

רפלקסולוגיה מאוד מתאימה לטיפול

כפות הרגליים הן מצבור עצום של קצות עצב. מגע בהן מרגיעה את המערכת הזאת שפעילה כל הזמן בטורים גבוהים. דרך הרפלקסולוגיה הגוף לומד על עוד מצב אפשרי, מצב של ריכוז ורגיעה. טורים נמוכים. אז נכון שהוא  לא תמיד יהיה במצב הזה, וזה טוב שכך, אך תהיה לכם גם את האופציה הזאת. בנוסף, הרפלקסולוגיה יכולה לעזור לנו למצוא את מקור הבעיה שכמו שנלמד בסדנא, המקור יכול להיות מאוד שונה מאחד לשני.

איך נראה הפרעות קשב וריכוז בכפות הרגליים?

אצל ילדים עם קשב וריכוז והיפראקטיביות נראה הרבה פעמים כפות רגליים חמות ואדומות שמראות על האקטיביות, התזזיתיות והתנועה המהירה מדבר אחד למשנה. זה בולט מאוד באזור האוויר, האצבעות – אצבעות נפוחות ואדומות. גם אצל מבוגרים בהיפראקטביות  נראה את זה.

סימן נוסף בכפות הרגליים לקשב וריכוז זה אצבע ארבע או חמש מסובבת, לא ישרה, נוטה לכיוון מסוים או כל מצב חריג של אחת מהן. בכלל כל דבר חריג באצבעות. אצבעות “מפוזרות”, גדלים שונים, רווחים מאוד גדולים או הפוך.

וכמובן, נראה הרבה עומס על מערכת העצבים, חריצים על עמודה השדרה, האצבעות, חיבור האצבעות.

לפעמים קשב וריכוז ברגליים נראה בכף רגל שהיא מאוד לחה. קשה להתרכז בתוך מים. כאשר יש הצפה או סערה רגשית. וכשהיא נמצאת שם תמיד, גם עם על אש נמוכה, היא יכולה ליצור מצב שנראה כמו הפרעת קשב וריכוז.

אז לסיכום

לפעמים זאת אכן ההפרעה כפי שהיא כתובה בספרים, ולפעמים זה לא, לפעמים יש הפרעה אחרת שרק מתחפשת להפרעת קשב וריכוז והיא בכלל משהו אחר שכדאי לעלות עליו. ולפעמים, גם צריך לעדכן את הספרים ולשנות את הסביבה.

זה נושא מרתק ויש כל כך הרבה מה ללמוד עליו ואיך לקחת את זה למקומות טובים ולצמוח.

הטיפול

פרידות (מערכות העיכול, התשן והנשימה) – להיפרד מההגדרה, להיפרד מההרגל.

התמדה, אחד הקשיים הגדולים זה התמדה. יש הרבה התחלות ומעט סיומות – כליות (כוח הרצון). עבודה עמוקה שחוזרת על עצמה.

מערכת עצבים – הרגעה של הראש, האוויר, לעטוף את אצבעות הרגליים. עבודה על הבסיסים של האצבעות, כולל את רפלקס חגורת הכתפיים.

חגורת הכתפיים – חולשה או טונוס נמוך בכתפיים ובחגורת הכתפיים אופייניים לילדים עם ADD. נצרה לחזק את האזור וגם את הקשר בין הראש לגוף.

זונים – איסוף – מחמש לאחת ואופציה נוספת מחמש לשלוש ומאחת לשלוש.

אש – חיבור למשמעת עצמי. אני רוצה = אני עושה, שיפור ערך עצמי ובטחון עצמי.

מים – מים בהצפה מובילים לחוסר איסוף וריכוז.

אדמה – ישנו בסיס “אורגני” כלשהו. אך תינוק לא נולד עם הפרעת קשב וריכוז. לכן נעבוד גם טיפולי אדמה. נרצה להחזיר למקום הקדום של הזיכרון שם לא היתה הפרעה. וגם, אדמה נותנת גבולות, תחושה של מקום במרחב, ביטחון. רצוי לעשו עבודה של גבולות, כולל את קו המתאר של כפות הרגליים.

מערכת העיכול – אחת ההשפעות המיידיות של חוסר בוויטמינים הוא אבדן ריכוז, בלבול ותשישות. כאשר אנו מסייעים לספיגת ויטמינים יעילה ועיכול טוב, אנו מסייעים גם לריכוז טוב.

מערכת ההורמונלית – לעודד שינה טובה, הפרשה מאוזנת של ההורמונים, הרגעה והתמודדות יותר טובה עם מצבי לחץ.

הצורה 8 שוכב (אינסוף) – אוסף, מרכז, מרגיע. אפשר לעבוד עם הצורה על אזור הסרעפת/מקלעת השמש, ועל כל המים, וגם על כל אצבע בנפרד (באצבעות ה-8 יעמוד).

לחצו להרשמה לסדנא.